ЕП изключи шофьорите от Пакета за мобилност

Снимка: Infomreja.bg

С 456 гласа "за", 147 "против" и 49 въздържали се Европейският парламент подкрепи предложените промени в правилата за командироването на работници в ЕС. За шофьорите в товарните превози обаче промените няма да бъдат прилагани, докато за тях бъде прието отделно законодателство, съобщи EU observer.

Това стана, след като при посещението си в България на 17 май, за срещата на върха ЕС-Западни Балкани, Манфред Вебер, председател на групата на ЕНП, обеща, че десните евродепутати ще подкрепят предложенията на ГЕРБ и правителството на Борисов, които настояваха за промени в пакета.

Българското правителство е против идеята, заложена в т.нар. Пакет за мобилност, за по-добро заплащане и почивка, свързани със защитата на правата на шофьорите на камиони. Засега от Пакета за мобилност отпадат изисквания шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на шофьора да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл; да не се спи в кабините на камионите, промени в правилата за шосейния каботаж, който на практика ще го премахне. Българските превозвачи определиха предложенията на френския президент Еманюел Макрон като протекционизъм, чиято цел е да изхвърли от пазара източноевропейските фирми.

Промените в директивата за командированите работници предвиждат срокът на командироване да бъде съкратен наполовина - до една година, а след това изпратените в чужбина служители да получават заплащане като местните и да плащат същите осигуровки и данъци като тях.

Предвижда се засилено сътрудничество при разследването на възможни измами с одобрените правила. Държавите в ЕС имат срок от две години да ги въведат в националното си законодателство.

В дебата, предхождащ гласуването, евродепутатите се разделиха в оценките си за предложените промени в правилата за командироването на работници в Европейския съюз, познати и като Пакета за мобилност, но двете най-големи групи в Европарламента - на Европейската народна партия (ЕНП) и на социалистите и демократите, дадоха знащ, че ще ги подкрепят.

Промените са в сърцевината на вътрешния пазар на ЕС, заяви еврокомисарката по заетостта Мариан Тейсен, цитирана от БТА. За да успее европейският проект, вътрешният пазар трябва да бъде справедлив. Промените не са протекционистични, а целят да се опази доверието на гражданите в единния пазар. Голямо мнозинство в Съвета на ЕС подкрепя предложенията, добави тя.

В последвалите становища на парламентарните групи Европейската народна партия посочи, че промените ще облекчат пазара и работниците, а социалистите и демократите определиха днешния ден като един от най-важните в този мандат на ЕП. И двете групи ще подкрепят промените, стана ясно от становищата им.

 

Европейските консерватори и реформатори (ЕКР) призоваха да се избегне разделението между Изток и Запад и създаването на правна несигурност. 

"Може да застрашим мястото на малките дружества. Затрудняваме командироването и това може да доведе до увеличение в броя на работещите незаконно", посочи групата на ЕКР.

Групата на АЛДЕ определи въпроса като чувствителен. Според либералите не става дума за заплащане, а за бъдещето на Европа. Те попитаха дали ЕП иска да запази свободното движение на услуги - една от основните свободи в ЕС.

"Няма равновесие, не можем да подкрепим промените, защото би било глас срещу една от основните свободи", посочиха либералите.

Групата на "Зелените" заяви, че правата на работниците са били пренебрегвани в последните години, а това е довело до омраза и загуба на доверие.

Северната европейска левица посочи, че промените не решават въпроса със социалния дъмпинг. Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" отбеляза, че досега е имало твърде много измамници и на това трябва да се сложи край. Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" подкрепи предложението за еднакво заплащане срещу еднакъв труд на едно и също място, но настоя да се предвидят наказания за дружествата нарушители, както и новите правила да влизат в сила от първия ден на дейността зад граница.

Предложените нови правила предвиждат да се съкрати наполовина срокът, в който командированите работници могат да продължат да плащат осигуровките и данъците си в държавата, откъдето идват.

След този срок те ще бъдат задължени да плащат данъци и осигуровки в приемащата държава, като същевременно добиват правото да получават същото заплащане, както местните им колеги. Мненията в страните от източната и западната част на ЕС са разнопосочни в оценките на предложените промени заради значителните разлики в данъчните и осигурителните ставки.

Докладчиците по преговорите от името на Европейския парламент отбелязаха, че дискусиите са отнели 27 месеца.

Мечтах за това постижение, заяви Елизабет Морен-Шартие (ЕНП, Франция).

По думите й полагането на законен труд срещу законно и равно заплащане на едно и също място осигурява справедливост и равенство. Тя допълни, че в случая се наблюдава невиждано сътрудничество в утвърждаването на промените между Европейската комисия, Съвета на ЕС и Европейския парламент.

"Имаше разделение Изток-Запад, 11 държави от ЕС отказваха да подкрепят промяната в правилата. Дадохме нова възможност за свободното движение на услуги. Целта е социална Европа, силна икономически, с основни ценности - това постигнахме", обобщи Морен-Шартие.

"Ще премахнем ниските заплати и нечестното съревнование между дружествата, които спазват правилата и другите, които ги нарушават в своя изгода", заяви пък Анхес Йонхериус (социалисти и демократи, Холандия) .

Според нея промените ще доведат до премахването на различното заплащане за един и същи труд, особено в областта на строителството и земеделието.

"От нас зависи днес да прекратим експлоатацията на командированите работници", добави тя./clubz.bg

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода sj2