Борисов спря скъпата поръчка за "Хемус", парите отиват за Лот 3 на магистрала "Струма"

Снимка: Infomreja.bg, архив

Премиерът Бойко Борисов спря скъпия търг за магистрала "Хемус". Формално мотивът е липса на европейско финансиране, а по думите му причината е съмненията в обществото, пише Капитал. Реално най-големият порок на търга беше високата цена. В съмнително състезание избраните победители, единият - свързван с Делян Пеевски, поискаха 1 млрд. лв. с ДДС за 60-километровата отсечка, което беше почти двойно повече от прогнозата на държавата. Въпросът е защо премиерът забеляза проблема с търга два месеца по-късно. Иначе новината е добра, защото парите на данъкоплатците няма да потънат в тази поръчка. 

В същия ден финансовият министър поиска да се разсекрети докладът на AlixPartners за КТБ, където вероятно ще се види как тогавашният тандем Цветан Василев - Пеевски е ползвал пари на депозанти, за да купува имущество за себе си. 

Хипотезата е, че зад двете действия може да стои и желание на Борисов да се дистанцира от депутата от ДПС или поне да покаже кой е по-влиятелен. Дали е вярна ще проличи чрез следващите нови големи строителни поръчки - първата е на 25-ти февруари и е за тунел за 250 млн. лв. Друга промъквана версия е, че Европа е дала знак на Борисов, че правителството повече не може да продължава с нечестното разпределение на евросредства. 

Мотивите

"Разпоредих на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) да се прекрати незабавно процедурата за избор на изпълнители за строителството на два лота на АМ "Хемус". Предприетите действия са по отношение на Лот 1 и Лот 2", обяви премиерът в социалните мрежи малко преди обед. След няколко часа регионалното министерство публикува мотиви: "невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". От ведомството посочват, че бюджетът на програмата за пътни проекти е 673 млн. евро и средствата вече са разпределени: за "Струма" от Благоевград до Крупник - 83.5 млн. евро, за тунела при с. Железница – очаквани 120 млн. евро, за участъка Крупник – Кресна, който е с неясна, но висока стойност, за Кресна - Сандански – 128 млн. евро, както и за Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро. Предварителните разчети сочат, че с изброените проекти наличният ресурс ще бъде напълно изчерпан", пише в мотивите. 

Всъщност за липсата на европейско финансиране за "Хемус" се знае отдавна - тя е в списъка с резервни проекти, но правителството беше наясно, че "Струма" ще глътне всички пари от програма "Транспорт". От самото начало на управлението на втория кабинет Борисов се коментира, че дострояването на северната магистрала ще се случи със заем. Сега еврофинансирането се ползва за формален повод, защото поръчката трябва да се спре законно. А там в изброените основания е липсата на средства. 

По-късно премиерът обясни мотива си пред журналисти: "Официално или неофициално върху тази процедура имаше съмнения, че не е така както трябва. Искам да кажа, че тя е абсолютно извършена законосъобразно. Но когато витаят в обществото пространство съмнения върху сделка, която е около 800 млн. лева държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно съм извършил. Затова я затворих и разпоредих веднага да се проведе нов търг, да бъде направен пред очите на всички медии." А на въпросът слухове за определени персони ли го притесняват, той отговори: "Витае, че от едната страна, макар че повтарям за вашите зрители и слушатели, нито имат участие, нито имената им са в тези фирми, но витае, че зад едната (фирма) стои Златев, зад другата стои Пеевски." 

Търг със съмнения 

Търгът за дострояването на две отсечки от "Хемус" с дължина близо 60 км и прогнозна цена 434 млн. лева без ДДС беше обявен в началото на 2015 г. Използва се двуфазна процедура като до финалния етап стигнаха основно български строителни компании с чуждестранни партньори.  Цените на финалистите бяха отворени на 7 декември. Тогава се оказа, че оредялата група от строители искат двойно повече от държавата и магистралата ще струва около 800 млн. лева без ДДС. 

Вместо малко над седем милиона лева за километър, магистралата щеше да струва между 12 и 14 млн. лв/км, което я прави една от най-скъпите в историята на България. Тогава управляващите не забелязаха проблем. И регионалният министър Лиляна Павлова обясни, че причина е сложният терен и множеството пътни съоръжения - тунели, мостове и виадукти, предвидвени в проекта. Прогнозната цена от 2013 г. била изчислена без детайлно проектиране и затова не била точна. И Павлова, и НКСИП заявиха, че няма причина да отменят търга заради високите цени и за магистралата ще се търси финансиране. 

Въпреки големите амплитуди в цените на 11-те участника в двете процедури за рекордно кратък срок от шест дни НКСИП обяви класирането: строителството на лот 1 (Ябланица - Угърчин) да се възложи на обединение "АМ Хемус лот 1" с водещ партньор българската "Джи Пи груп" с партньори испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс", както и проектантската "Трансконсулт-22", а на лот 2 (Угърчин - разклона за Ловеч и Плевен) - на обединение "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп" (свързвано с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка), "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели". 

Офертите на класираните на първо място обединения надвишаваха почти два пъти прогнозната стойност за "Хемус", а и изборът им беше очакван - те бяха предварително наградени с най-много точки за техническа оферта. После държавата елиминира от конкурса кандидатите с най-ниските цени. Тръжната комисия отстрани офертите на Сдружение "Хемус БГ" ("ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура") за отсечката Ябланица – Угърчин и на турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен. Цената на "Хемус БГ" е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания – с 50 млн. лв. по-евтина. Както в много предишни търгове само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват търговете - турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" и италианска компания "Серенисима конструциони". 

След като мотивите за прекратяване на процедурата вече са известни и има официално решение на изпълнителния директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) инж. Асен Антов участниците в процедурата имат право да обжалват. "Знаете ли колко нерви, време и пари струва това?", попита адв. Диана Михайлова, която представлява компаниите "МР Сивил Уъркс" (българско подразделение на испанската "Конструксионес Леонардо Мигелес") и "Конструксионес Табоада и Рамос" (голяма испанска компания с 50-годишен опит). Тя каза, че управителите на компаниите все още не са запознати с мотивите и тепърва ще обмислят дали да обжалват прекратяването на процедурата. По думите на адв. Михайлова това е третият поред търг с участието на "МР Сивил Уъркс", който се прекратява по вина на възложителя. "Имаше коментари, че търгът е претупан. Това не е вярно, той е проведен под контрола на Европейската комисия", каза още юристът. 

Сега класираните участници имат три дни да се запознаят с мотивите, след което имат право на жалба пред Комисията за защита на конкуренцията. Ако няма недоволни - решението влиза в сила. Едва след това държавата може да организира ново състезание. Този път обаче то трябва да е прозрачно - без да се отстраняват масово кандидати, за да разчиства територия, и без да се оценяват високо техническите идеи на любими кандидати. Така "Хемус" може и да падне отново на половин милиард. А за забавяне е трудно да се говори, защото отчуждаването още не е започнало, а планът на правителството беше строителството да започне догодина. /Капитал/

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK