БХРА: Нужни са гаранции, че чадърите ще са евтини и за хотелиерите

Снимка: Infomreja.bg

Голяма част от концесионерите също милеят за бъдещето на българския туризъм, от който си изкарват хляба

Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) приветства решението на Министерски съвет да намали цените на плажните услуги – на чадъри и шезлонги от 50 до 100%, като предоговори същевременно и стойността на концесионните възнаграждения. Ние настояваме за това още от края на март 2020 г. и сме доволни, че служебният кабинет чу доводите ни и предприе необходимите стъпки, за да направи ваканционния ни туризъм по-конкурентноспособен, подчерта председателят на БХРА Георги Щерев. Същевременно се надяваме, че по време на преговорите с временните стопани на плажовете ще бъде защитен и интересът на най-големите инвеститори в туристическия сектор – хотелиерите, подчерта Щерев.

Още на 24.03.2020 г. в писмо до министър-председателя и от 29.04.2020 г. до министъра на туризма, БХРА посочи, че освобождаването от концесионна такса на плажовете за срок от 3 години срещу ангажимент за предоставяне на безплатни шезлонги и чадъри е една от сериозните мерките за оцеляване на летния ваканционен туризъм в тежката ситуация. Според представителите на БХРА обаче е необходимо специално внимание, за да не се получи миналогодишната изкривена практика. Тогава цените на плажните услуги бяха намалени наполовина, след като държавата намали концесионното възнаграждение, но реално концесионерите продължиха да преотдават плажни участъци на много висока цена към хотелиерите.

Концесионерите наистина направиха отстъпки на хотелиерите, но от нива на наеми, които бяха преди пандемията. И като резултат хотелиерите реално плащаха между 5 и 7 пъти повече за парчета от плажа в сравнение с намалените вече концесионни такси. Така единствените губещи в кризата за пореден път останаха инвеститорите-хотелиери, които вече имат сключени договори за започналия сезон и предоставиха чадърите и шезлонгите безплатно към своите пакети. Всъщност, по този начин се преотдават по-голяма част от ивиците в големите курорти и съвсем малка част остава за крайните туристи, които да ги ползват при обявените намалени цени, категорични са членовете на БХРА от Южното и Северното Черноморие.

Освен това, хотелиерите-наематели за своя сметка осигуряват чадъри, шезлонги и почистването на плажа. Докато единствените разходи за концесионерите остават наемането на спасители и медицински лица. От друга страна концесионерихе реално имат възможност да допълват доходите си чрез предоставяне на допълнителни услуги като водни спортове и други атракциони, както и от работата на плажните заведения. За съжаление, България е и единствената дестинация, в която ивиците се ползват като плажове през деня, а вечер се превръщат в дискотеки.

В тази връзка е много важно МС, когато намалява цените на концесионните възнаграждения, да постави изискването да не се преотдава плажа на цени, по-високи от 25-30 процента от цената, на която държавата я предоставя за съответната година, изчислена за съответния плажен участък, категорични са от БХРА. От този голям марж в преотдаването на плажа се получават и тези високи цени на плажните услуги, поради което е много важно в Методиката за определяне на концесионните възнаграждения да влезе преотдаване не повече от 30% и ниски цени на плажни принадлежности 3-5 лв. на чадър/шезлонг или максимум 10 лв. за комплект от чадър с два шезлонга. А за гостите на курортите, закупили туристически пакети, чадърите и шезлонгите да са напълно безплатни, подчертават от БХРА неколкократно, включително и в писма до служебния министър Стела Балтова.

От организацията очакват това да бъде постигнато по време на преговорите между държавата като единствен собственик на плажовете и концесионерите като техни временни стопани в полза на обществения интерес. Още повече, че голяма част от концесионерите също милеят за бъдещето на българския туризъм, от който си изкарват хляба. Затова от БХРА са уверени, че концесионерите ще проявят разбиране към подобно решение, което ще гарантира бъдещия бизнес както на хотелиери, така и на концесионери, както и ще помогне за развитието на България като туристическа дестинация, подобряване на имиджа й и повишаване на конкурентноспособността й.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK