МРРБ: Тол системата ще подобри пътната безопасност

Снимка: МРРБ

Очакваме тол системата да помогне за реализацията на нашия топ приоритет - подобряването на пътната безопасност. Тя трябва да осигури достатъчно средства, за да се подмени изцяло подходът в пътната поддръжка – от кърпеж на дупки към рехабилитация на компрометираните участъци. От нея ще се генерира значителен ресурс, който в последствие ще се влага устойчиво за подобряване на пътната инфраструктура в България.

Това коментира днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при откриването на работна среща за управлението и оперирането на тол системите в Европа.

В организирания от Агенция „Пътна инфраструктура“ и Световната банка форум участват представители на Европейската комисия, изпълнителят на договора за въвеждането на тол системата у нас - „Капш трафик солюшънс“, пътни експерти от Словения, Гърция, Словакия, Унгария и Белгия.

Петя Аврамова обърна внимание, че въвеждането на напълно нова система за таксуване по пътищата, свързана с използването на  модерна технология, е голямо предизвикателство. Поели сме ангажимент да разясним новостите достатъчно добре на крайните потребители, за да не изпитат никакви затруднения, каза тя. Нямаме право на грешки и всички – правителството, обществото и партньорите по този проект, трябва да продължим да подхождаме все така отговорно към реализацията на посочените приоритети, добави тя.

Регионалният министър каза още, че има напредък по отношение на необходимата законова база. Промените в Закона за пътищата вече са приети от парламента, което означава, че работата може да продължи с ускорени темпове към следващите ключови етапи. Предстои допълване на цялата необходима законова база, която регламентира въвеждането на тол таксуване в България в съответствие с приоритетите и съгласно всички регламенти и изисквания на Европейския съюз и добрите практики в тази сфера.

Към АПИ ще бъде създадено Национално Тол управление, което ще се занимава изцяло с всекидневната оперативна дейност. В него ще работят 921 души. Те ще са с две основни роли. Около 240 ще се занимават с осигуряване на оперативните високотехнологични дейности на тол системата. Близо 680 ще са служители с контролни функции на терен по пътищата, обясни министър Аврамова.

Като голямо предизвикателство тя очерта определянето на таксите и обхвата на пътищата. Регионалният министър заяви, че ще изисква тарифирането да бъде изчислено така, че да бъде разходооправдано и социално приемливо за тежкотоварния трафик в страната, да позволи България максимално да се възползва от географското си положение и да реализира максимален приход от транзитния трафик.

От 1 януари 2019 г. предстои като първи етап да се въведе електронна винетка и по този начин на всички шофьори да бъде предоставен удобен вариант за купуването й, без лепене на стикери по стъклата. Министърът отбеляза, че електронните винетки ще са на същите цени като хартиените стикери, като ще бъде въведена и уикенд винетка за хората, които рядко използват републиканската пътна мрежа. Тя обърна внимание, че икономически най-изгодно за семейния бюджет, особено на активните хора, е да купуват годишни винетки от 97 лв.

Тол таксуването за тежкотоварните автомобили над 3,5 т трябва да стартира от 16 август следващата година.

Регулярно и навременно ще представяме необходимата информация публично и разбираемо за всички заинтересовани – шофьори, собственици на автомобили и превозвачи, посочи министър Аврамова и апелира за пълна мобилизация. На обществено обсъждане ще бъдат подложени тарифи, обхват на пътищата и специфични технически изисквания за тежкотоварните автомобили. Така ще може първо да се постигне максимално съгласие на всички заинтересовани страни и новостите ще бъдат предвидени навреме в дейността на съответните шофьори и фирми.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK