България може да връща 500 млн. евро за "Струма", ако строи в Дефилето

Снимка: Infomreja.bg

Държавата няма ясна цена за строеж на участъка

Одобреният проект на правителството за строеж на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле е незаконен, включително с екооценката. Това заяви Даниел Попов от сдружение "За Земята" на пресконференция по повод отказа на Агенция "Пътна инфраструктура" да участва на този етап в европроекта и съответно от финансирането от Европа за строеж на магистралата.

Според екоекспертите от Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", колкото и АПИ да казва, че ще прецизира детайлите на българския проект и отново да ги изпрати в Брюксел, еврофинансирането няма да се състои, тъй като всичко трябва да се преработи основно.

Попов е категоричен, че в отказания проект за строеж през Кресненското дефиле има две защитени територии, които нямат мерки и цели за опазване на защитените видове.

"Трябва коректна екооценка, но от реакциите на АПИ досега обаче ние не виждаме те да разбират сложността на ситуацията", каза още Даниел Попов.

Той предлага изцяло да се промени концепцията и да се избере проект извън Кресненското дефиле, като има два варианта - дългият тунел извън дефилето и източният вариант на магистралата.

Петко Ковачев от Института за зелена политика добави, че освен всичко държавата няма ясна цена за строеж на участъка. В анализа за 2018 г. на АПИ дългият тунел струвал 743 млн.евро, пълният източен вариант - 603 млн. лв., а избраният вариант - 415 млн. лв., която обаче за 2019 г. вече е поскъпнал на 639 млн. евро.

Твърденията, че източният вариант ще е двойно по-скъп не са верни.

Ковачев посочи още, че в момента има две наказателни процедури от Европа към проекта за строеж на "Струма" през Кресненското дефиле - за вече извършване на строителство и нарушаване на биоразнообразието, а от декември месец има и искане за наказателна процедура по директивата за пътна безопасност. Това показва, че АПИ не са си направили дори труда да направят одит за пътната безопасност, а основният им мотив за изграждане на магистралата винаги са инцидентите в дефилето, посочи Ковачев.

От Коалицията са категорични, че ако се започне нов проект, отново за строеж през Кресненското дефиле, ще следва нова процедура, ще се наложи връщане на средствата в размер на около 500 млн. евро за досегашните лотове, както и няма да бъде изплатена исканата сума за проекта.

Местните, които също присъстваха на пресконференцията, обясниха, че проектът нарушава лозята им с керацуда, с които се изхранват, и ще се унищожат градините на хората в Дебела земя и Ново село.

Петко Ковачев добави, че трябва да се спре процедурата, да се изготви ПУП на източния тунел и да започне подготовка за избор на изпълнители, да се преработи доклада по ОВОС.

"При добре подготвена нова апликационна форма ЕК ще си отдъхне и лесно ще я одобри", каза още Ковачев.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK