ЕК подкрепи оздравяването на БДЖ

Снимка: БДЖ

ЕК одобри отпускането на държавна помощ за БДЖ в размер на 224 млн. лв., което е доказателство за оценката на европейската институция на направените реформи през последните години в дружеството. Всичко това е резултат от положените усилия от страна на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, ръководството на дружеството и администрацията.

Това съобщи на брифинг днес Велик Занчев, зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията и председател на Борда на директорите на БДЖ. Той уточни, че това е първата европейска нотификация за държавна помощ от присъединяването на страната ни в ЕС.

„Нотификацията е признание за успешните реформи, които са направени в дружеството от 2010 г. насам“, заяви той и допълни, че шестгодишното проучване на искането за държавна помощ е доказало жизнеспособността на дружеството, както и правилният подход в управлението му по време на криза. 

„Оттук насетне започва тежката част – преговорите с министерство на финансите. Предстои да начертаем финансовите схеми по които парите да дойдат в дружеството. Стартираме преговори с облигационерите по втория облигационен заем, формиран през 2007 г. Остатъкът, който трябва платим по него е 150 млн. лв. Лихвите, които БДЖ плаща за просрочие са около 14 млн. лв. на година и тежат много на дружеството.“, обясни заместник-министър Занчев.

Инвестициите в БДЖ са втората водеща тема, по която ще работи ръководството на железницата. До края на годината ще стартира процедура за покупка на нов подвижен състав. Със закупуването на нови влакове, БДЖ ще се превърне в европейска компания и ще може да предлага адекватна услуга на своите клиенти.

Развитието на БДЖ е заложено в 21 проекта, съобщи Владимир Владимиров, изпълнителен директор на БДЖ във връзка с европейската нотификация. „Това не е краят на пътя, това е финалната права по отношение на спасяването на БДЖ.

Първият от тези 21 проекта е за погасяване на задълженията, а след това и закупуване на нови мотрисни влакове. Предстои и създаване на изцяло ново дружество, което да се занимава с ремонтна дейност. „През 2010 г. направихме първия план за преструктуриране, през 2015 г. направихме още по-подробен план за преструктуриране. Сега на финалната права влизаме с тези 21 проекта, с които до края на мандата на това правителство, се надяваме железницата да изглежда по доста по-различен начин и да достигне европейските стандарти“, заяви Владимиров. 

Той уточни, че за последните седем години са погасени над половината от задълженията на БДЖ. В началото на периода, през 2010 г. те са били в размер на 850 млн. лв. и тогава се говореше, че БДЖ е във фалит, а сега дългът е в размер на 412 млн. лв. и погасяването е ставало само със собствени средства. От една страна това е доказателство за правилното управление на дружеството, но от друга е довело и до влошаване на услугата за пътниците, защото е било невъзможно да се правят вложения.

„Оптимизирани са всички дейности в дружествата, преструктурирана е цялата компания, извършени са огромно количество реформи. Повече от 300 мерки, са натрупани през всичките тези години, за да можем да достигнем до тази повратна точка, в която ЕК дава положителното си становище за това, което е случило в БДЖ“, каза Владимиров.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xd

FACEBOOK