Наливат милиони в образователните и научни среди

Снимка: Infomreja.bg

Вижте с какво са свързани решенията на Министерския съвет

Правителството одобри Национална програма „Дигитална квалификация", по която в рамките на три години ще се обучават настоящи и бъдещи преподаватели по учебни дисциплини и учители по учебни предмети и модули, свързани с работата в дигитална среда, както и представители на бизнеса, които искат да започнат да преподават. Основната цел е чрез допълнително обучение да се преквалифицират преподаватели по други дисциплини и да се обучат представители от практиката, за да могат да преподават дисциплини, свързани с ИКТ и дигитализацията в различните степени на образователната система. Ще се обучат и учители по различни предмети в системата на средното образование, за да им се осигури възможност да се преквалифицират като учители по информатика и информационни технологии.

Предвижда се да бъдат обучени 1000 преподаватели в прилагането на компетентностния подход с акцент върху дигиталните компетентности, обучители и обучени учители и преподаватели по ИКТ-базирани иновативни технологии, както и такива, които могат да провеждат квалификационна дейност по тези теми. В рамките на програмата е предвидено и изработване на платформа за обмен на добри практики. Бюджетът на програмата за тригодишен период е 2 000 000 лева. 

Министерският съвет одобри 8 807 000 лв. по бюджета на Министерството на образованието и науката (МОН) за 2021 г. за финансиране на планираните дейности през втората година на Националната програма „Европейски научни мрежи".

Програмата се изпълнява в периода 2020-2022 г. и дава възможност на 13
български държавни висши училища и научни организации да кандидатстват за
финансиране по нея. Общият бюджет на програмата е до 12 622 000 лв. Целта е да се подпомогнат университети и научни организации в страната, чиито
проекти са били оценени високо по мярката „Туининг” на Рамковата програма за научни изследвания и иновации на Европейския съюз „Хоризонт 2020”, но не са получили финансиране поради недостиг на средства.

С националното финансиране те ще могат да запазят вече изградени
международни научни партньорства, да изградят нови и да участват в европейски научни мрежи. С приоритет ще са и дейностите, свързани с докторантските програми и управлението на научни проекти.

В резултат от изпълнението на програмата българските университети и научни институти ще са в състояние да се включат по-активно и в процеса на подготовка в следващата Рамкова програма на ЕС „Хоризонт Европа”.

Министерският съвет одобри допълнителни трансфери по бюджетите на общините в размер на 8 115 597 лв. за възстановяване на разходите за транспорт и за наем на педагогическите специалисти в институциите в системата на предучилищното и училищното образование.

Необходимите средства са изчислени на базата на получена информация от кметовете на общини, като са приспаднати неусвоените средства от предходни години.

С 8 036 091 лв. ще бъдат възстановени транспортните разходи на 16 780 педагогически специалисти от 2 757 институции от 262 общини.    

За 3 371 учители от 1 063 детски градини се отпускат 1 794 444 лв., за 13 235 педагогически специалисти от 1 634 училища - 6 138 291 лв. и за 174 пътуващи специалисти от 60 центъра за подкрепа за личностно развитие - 103 356 лв.

С останалите 79 506 лв. се възстановяват разходите за наем на 53 педагогически специалисти от 41 институции в системата на предучилищното и училищното образование. 

Министерският съвет одобри 16 национални програми (НП) за развитие на образованието за 2021 година. Програмите са насочени към модернизиране на училищната инфраструктура, развитието на иновативните практики, насърчаване взаимодействието с родителите и др. като продължават доказали се успешни практики от последните години.

НП „Иновации в действие" е в подкрепа на иновациите сред основните и началните училища и сред професионалните гимназии, както и иновациите, ориентирани към ученици от уязвими групи. Педагогическите специалисти ще се стимулират да анализират, да експериментират, но и да популяризират своите иновативни практики и продукти.

Акцент на НП „Бизнесът преподава" е ранното кариерно ориентиране и запознаването на учениците с възможностите, които дават различните професии за бъдеща реализация, както и информирането им за най-новите тенденции в развитието на техниката и технологиите. Програмата предвижда посещения на представители на бизнеса в училища, както и на учители в предприятия. С това се цели повишаване качеството на преподаване и формирането на знания и умения в областта на STEM компетентностите, както и създаване на партньорства между училища и работодатели.

Продължава изпълнението на програмите за квалификация на учителите, включително за извънкласни дейности, НП „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование", НП „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала", както и тези за подготовка и участие на ученици в олимпиади и състезания и провеждане на НВО. И през 2021 година по програма „Мотивирани учители" ще бъдат привличани към системата преподаватели и специалисти от различни професионални области, като ще се финансира подготовката им във висшите училища, както и допълнителни практически обучения.

Предвижда се през тази година да продължи финансирането за подобряване на условията за експериментална работа в училищата, в които от следващата учебна година ще има профилирано обучение по физика и астрономия, химия и опазване на околната среда или биология и здравно образование. Предоставят се и условия за подкрепа на целодневната организация на учебния ден на учениците и се създават условия за личностно развитие чрез занимания по интереси и творчески изяви.

За трета година ще се стимулира усвояване на учебното съдържание както чрез посещения на музеи, така и посещения на театрални постановки и концерти, срещи с актьори и музиканти по теми, свързани с конкретно учебно съдържание. Модулът „Библиотеките като образователна среда" е свързан с подобряване на библиотечната среда - създаване на кът за четене - училищното пространство, което подпомага, развива и насърчава четенето. За втора година е включен и модул, по който се финансира изграждането на площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата.

Продължават програмите за осигуряване на достъпна архитектурна среда и сигурност в училище и подпомагането на общините в процесите на десегрегация и недопускане на вторична сегрегация. НП „Успяваме заедно“ ще подкрепя детските градини и училищата, в които се осъществява задължително предучилищно образование, в две посоки - за споделяне на иновативни практики за провеждане на дейности с децата и семействата в и извън детската градина/училището, както и за насърчаване на двигателната активност на децата.

В рамките на НП „Заедно за всяко дете", се предвижда да бъде осигурен постоянен достъп на всички 265 общини до Информационната система за реализация на Механизма (ИСРМ), чрез която се работи за обхващане и оставане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Общините имат ключова роля в дейността на екипите за увеличаване обхвата на децата, включени в предучилищното образование, която се засилва с въведеното с промените в Закона за предучилищното и училищното образование задължително предучилищно образование и за 4-годишните деца.

Продължава изпълнението и на НП „Заедно в грижата за всеки ученик", чрез която се проследяват личните постижения на учениците и се създават условия за екипна работа между учителите от начален етап и тези от детската градина, както и с преподавателите от прогимназиален етап.

И през 2021 г. ще бъде поставен акцент на взаимодействието в училищната общност и участието на родителите в различни инициативи по програма „Участвай и променяй - родителят, активен партньор в училищния живот". По НП „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти" ще бъдат разработени помагала на чужд език по общообразователни учебни програми за IX и за X клас, с изключение по учебния предмет български език и литература и учебния предмет чужд език. 

Министерският съвет утвърди Наредба, която урежда държавните изисквания за организиране на дистанционната форма на обучение във висшите училища в България. Целта е да се актуализира и осъвремени нормативната рамка, приета през 2004 година, с оглед на дигиталната трансформация на образованието и на пандемията от COVID-19.

Досега висшите училища можеха да организират дистанционна форма на обучение, както за придобиване на степен на висше образование, така и за повишаване на квалификацията на специалисти. Промените дават възможност в дистанционна форма да се провежда и продължаващо и допълнително обучение. Регламентира се и възможността за дистанционно провеждане на семестриални и държавни изпити, както и видеоконферентна защита на дипломни работи.

Нов момент има и при оценяването в дистанционната форма на обучение за висшите училища. Те трябва да имат системи за идентификация на студентите и контрол на изпити и оценяване, системи за установяване на опити за плагиатство и съхраняване на изпитни данни и студентски работи в електронен архив поне за 5 години и др.

С прилагането на Наредбата ще се подобри информационната и образователна инфраструктура във висшите училища, което ще благоприятства свързването им в европейски и световни мрежи за висше образование. 

Родителите на деца в предучилищна възраст, неприети в общински или държавни детски градини или училища поради липса на места, ще бъдат компенсирани със средства от държавния бюджет. Условията за това бяха разписани в приета от правителството наредба. Компенсации ще се отпускат за деца от 3 г. до постъпването им в I клас. Сумата ще е не по-голяма от средната месечна издръжка от държавния бюджет на дете в предучилищно образование. За 2021 г. тя ще бъде утвърдена до седем дни от влизане в сила на наредбата.

Условията за получаването на компенсациите са детето да не е било прието в държавна или общинска детска градина поради липса на места, да е записано в такава в самостоятелна форма на обучение или да посещава целодневна или полудневна група в частна образователна институция, която не е включена в системата на държавно финансиране.

Държавата ще възстановява платените от родителите средства за обучение и отглеждане до размера на утвърдената от министъра на образованието и науката сума, като ще трябва да предоставят съответните договори и платежни документи за извършени разходи.

След обнародването на наредбата желаещите да кандидатстват за учебната 2020- 2021 година трябва да подадат заявление в общината по настоящ адрес на детето в срок до 30 април 2021 г. 

Министерският съвет прие Постановление за одобряване на допълнителни трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 5.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия.

С Постановлението се одобряват 2 573 480 лева за извършване на дейности за намаляване на риска от бедствия, възстановяване на непредвидени разходи за провеждане на спасителни и аварийно-възстановителни работи и преодоляване на последиците от бедствия. Сумата се осигурява от резерва за непредвидени и неотложни разходи по Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. 


 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g