Доц. д-р Светла Ракшиева от Института по етнология и фолклористика с Етнографски музей при Българската академия на науките е един от най-ярките изследователи на древната българска традиция по боядисване на яйца за Великден.
Доц. Ракшиева е често канен гост лектор в университети и училища, където демонстрира стари традиционни техники за изписване на яйца.
Ракшиева разказва за символа на яйцето, техниките на боядисване и боите:
Яйцето е символ на живота, на потенцията на зародиша, и за да може да изпълни своята функция трябва да бъде пълно. Според традицията няма кухи яйца.
Такива (кухи) се появяват след Първата световна война, когато селянките първо източват съдържанието им, украсяват ги и ги продават на пазара с цел украса на градските домове.
Тук трябва да се отбележи, че в България това е едно много ново явление, което се появява след 2000 година.
Според велинградската техника, жените там рисуват върху сурови яйца, които след това едновременно варят и боядисват.
На Велики четвъртък небето се отваря, душите на мъртвите се пукат и те слизат тук между нас и остават до Спасов ден.
Как се гадае по старото великденско яйце, което се поставя пред иконата?
Първото червено боядисано яйце се поставя пред иконата, желателно е то да е снесено на самия Великия четвъртък, то не се рисува и се поставя на мястото на миналогодишното.
Старото се счупва и се оглежда вътрешността му. Ако се е запазило здраво и не е почерняло, или развалило, а просто се е изсушило, това е много добро знамение, че всичко в къщата ще върви на късмет, ще има богатство, а обитателите му ще са здрави.
А ако яйцето се е развалило или почерняло, това е известие за проблеми. Тогава то се изхвърля в реката , за да бъде отнесено на далеч от дома.
Цветовете
Цветът на Великден е червеният цвят, който символизира както пролятата кръв на Христос, така и на живота. Другите цветове преди нахлуването на анилиновите бои в народното творчество, са жълтия, зеления и кафявия, а изключително рядко - синьо.
Жените на времето са получавали боите за яйца по естествен път, от минерали, от растения. Със същите извлеци са си приготвяли и боите за тъканите, преждите и конците за бродиране.
С по-масовото навлизане на анилиновите бои, които отначало са били доста скъпи, палитрата се разнообразява много.
Техниките
Техниките не са се променили много от миналото до днес. Промяна се забелязва в материала – започваме да боравим с кухи яйца, които не се развалят. Използваме старите инструменти – писалката и чистия пчелен восък. Разбира се, оцветителите са нов елемент. Появява се и електрическа писалка.