Кацаров се отчете: Набляга на борбата с COVID-19

Това са част от изводите в отчета на служебния здравен министър д-р Стойчо Кацаров

Продължителността на живота у нас е най-малка от всички в ЕС, а детската смъртност е сред най-високите. Пациентите доплащат от джоба си почти половината от стойността на оказаната им медицинска помощ. Ние сме втората страна с най-малък брой медицински сестри. Налице са тежки регионални диспропорции в предлагането на медицинска помощ и несправедливо разпределение на средствата между отделните медицински специалности. Скандалите около закупуването на ваксините, хаотичните решения по управлението на кризата, в това число и на ваксинациите, позволиха в страната да се създаде негативна нагласа срещу ваксинациите.

Това са част от изводите в отчета на служебния здравен министър д-р Стойчо Кацаров за работата на Министерство на здравеопазването от неговото назначаване през май месец тази година до днес. Утре президентът ще назначи новото служебно правителство, в чийто състав все още не е ясно кои министри ще запазят постовете си, но заявката е да няма промяна в политиките, които ще следва, предаде репортер на БГНЕС.

Завършихме 2019 година на първо място в света по смъртност с коефициент на обща смъртност – 15.5. За 2020 година този коефициент е 17.8, а за първите 5 месеца на 2021 година надмина 21. Леталитетът от COVID-19 у нас е два пъти по-висок от средния в ЕС. По броя поставени ваксини сме последни в ЕС.

От 1-ви януари до 11 май лекарите пътуваха до РЗИ (някои над 100 км), за да получат ваксини за своите пациенти. За периода в страната са поставени 960 хиляди ваксини. Ние осигурихме доставката на ваксини до всяка община и логистичен център в страната. От 11 май досега са поставени 600 хиляди ваксини.

До 11 май възрастните хора и хората с тежки болести не бяха приоритет на ваксинационния план. Това е една от причините за високата смъртност, регистрирана от началото на годината. Дори хората, настанени в домове за възрастни, са ваксинирани само наполовина.

Дадохме приоритет на имунизацията на възрастните хора и тези с тежки хронични заболявания. Сформираха се мобилни екипи за имунизиране на трудноподвижните хора и жителите на отдалечените и труднодостъпни населени места. За периода 11.05.2021-10.06.2021 са поставени ваксини на 427 816 души над 60-годишна възраст. За времето от 1 януари до 11 май са били поставени ваксини на 454 352 души над 60-годишна възраст.

Заварихме над 5000 души с погрешно издадени сертификати. Липсваше дори оперативна процедура за поправянето им. Сертификатът можеше да се получи само от лица, имащи електронен подпис.

Създадохме процедура за отстраняване на грешки във вече издадени сертификати. Организирахме издаването на електронен сертификат за ваксинирани, тествани и преболедували (зелен сертификат), като България стана една от първите стани в ЕС, която го валидира и българските граждани, които са ваксинирани, могат да пътуват с него без ограничения след 1 юни. Създадохме възможност за изтегляне на зеления сертификат без да е необходимо гражданите да притежават КЕП или да посещават ваксинационен център.

Изготвихме Национален оперативен план за справяне с пандемията.

Актуализирахме противоепидемичните мерки в синхрон с показателите за разпространението на заболяването в страната. Създадохме гъвкави процедури за влизане в страната, както и облекчени процедури на реципрочна основа с други страни - Румъния.

Премахнахме ограниченията пред присъственото обучение на учениците и студентите.

Намалихме ограниченията при посещения на спортни мероприятия. Премахнахме изискването за ПСР изследване на деца до 6-годишна възраст при влизането им в страната.

Въвеждаме единен национален КОЛ-център, към който гражданите ще могат да отправят запитванията си за ваксинацията, противоепидемичните мерки, др.

Медико-статистическата информация не е събирана систематично и има големи празноти. Нямаме дори приблизителна оценка на броя на българите, които вече са се срещали с вируса. По брой на проведените тестове за COVID-19 сме на последно място в ЕС, а леталитетът е два пъти по-голям от средния в ЕС.

Извършваме сероепидемиологично проучване и кръстосан анализ на данните за броя на българските граждани, които вече са се срещали със SARS-CoV-2, за да имаме точна прогноза кога страната ни би могла да постигне колективен имунитет (преболедували, имунизирани, срещнали се с вируса). Със заповед на министъра на здравеопазването е възложено на НЦОЗА извършване на пълен анализ на действията по управление на кризата с COVID-19, анализ на извънредната смъртност и дейността на лечебните заведения. Анализът е извършен, представен на обществеността и внесен в Народното събрание.

Страната ни нямаше досега единен протокол за поведение при заразяване със SARS-CoV-2, което също е сред причините за високата смъртност;

Създадохме работна група с представители от 17 експертни медицински съвета за изготвяне на Единен национален протокол за диагностика, амбулаторно и болнично лечение на пациенти с COVID-19. Протоколът е завършен и публикуван на интернет страницата на МЗ.

Заявихме участие в общоевропейската процедура за осигуряване на ваксини срещу COVID-19 за следващите две години – 2022/23. Стартирахме и процедура за получаване на съгласие от ЕК и производителите на ваксини за даряване на определени количества от тях на страни от Западните балкани и Източна Европа, ако потребностите на страната ни са задоволени. Осъществени са дарения на 172500 ваксини на държавите Бутан, Босна и Херцеговина 50000, Р С Македония 51000 (в процес на изпълнение), Бангладеш 271000.

Наследихме План за възстановяване и устойчивост, в който повече от половината средства бяха насочени към поставяне на топлоизолации и строителни дейности.

В изключително кратките срокове, които остават за внасянето на плана в ЕК, написахме изцяло нов План за възстановяване и устойчивост в сферата на здравеопазването. Вместо поставяне на стиропор, фокусът ще се насочи към дигитализация в здравеопазването, телемедицина, въвеждане на иновации и нови технологии,

Планът предвижда изграждане на центрове за лечение на мозъчно-съдова болест и център за обучение на специалисти, изграждане на система за спешна помощ, с използване на въздушен транспорт, като закупуването на хеликоптери и всичко необходимо за функционирането на системата, се казва в доклада на Кацаров.

Той подчертава още, че особен фокус МЗ под негово ръководство поставя на достъпа до здравеопазване в регионите, както и на подпомагането но доболничната помощ.

Предприети са действия Рецептурните книжки и Протоколите за предписване на скъпоструващи лекарства да преминат напълно в електронен вариант от 1 юли.

Пациентите не са в центъра на здравната система, правата ни като осигурени лица не са добре защитени. Ние доплащаме от джоба си близо 50% от медицинската помощ.

След проведена среща с широк кръг от представители на пациентски организации е изготвен проект за изменение в Устройствения правилник на МЗ, в който се придвижа създаване на дирекция за правата на пациента, която да работи по формирането на национални политики. Назначени са първите служители в новата дирекция.

Извършен е анализ на годишните отчети за дейността и на годишните финансови отчети на почти всички държавни болници и са идентифицирани проблемните от тях. В тази връзка и във връзка с други сигнали за нарушения, са проведени проверки в УМБАЛ „Александровска“, УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, държавното дружество „Бул Био“, специализирани болници за рехабилитация, както и проверка по сигнали в УМБАЛ „Лозенец“. Предприети са действия за смяна на ръководствата на болниците „Александровска“ и „Лозенец“, като във втората са констатирани тежки нарушения, свързани с извършени трансплантации. Нарушенията са били прикрити от МЗ и служби за сигурност. Получени са резултатите от извършена от НЗОК проверка на УМБЛАСМ „Пирогов“ ЕАД, в която са констатирани множество нарушения, в това число отчетена и неизвършена дейност. Заради допуснати тежки нарушения са сменени изпълнителните директори на УМБАЛ „Лозенец“ и УМБЛАСМ „Пирогов“ ЕАД.

До момента са установени са злоупотреби с клинични пътеки и източване на НЗОК, като само в болница „Лозенец“ те са в размер 374 523 лв., в „Пирогов“ на стойност 1 680 005 лв.

Проверките ни установиха също – тежки задължения на дружествата, например 30 млн. задължения в „Лозенец“, 70 млн. в „Александровска“ и др. Предприети са действия за смяна на ръководствата на болниците „Александровска“, „Лозенец“ и „Пирогов“ заради установените нарушения.

В УМБАЛ „Лозенец“ са установени тежки нарушения, свързани с незаконно извършвани трансплантации. Сезирани са съответните органи.

Извършена е проверка на начина на провеждане на процедурите по закупуване на лични предпазни средства, респиратори и лекарства за периода на извънредната епидемична обстановка от 13 март 2020 г. досега. Резултатите сочат, че голяма част от процедурите са провеждани непрозрачно, като по неясен начин са получавани оферти от български и чуждестранни фирми. Липсват съгласувани подписи от дирекциите в здравното министерство, както и данни за подготвянето на спецификации с изисквания към закупуваните продукти. Докладите са внасяни в Министерски съвет с решение за сключване на договори с конкретни фирми, след което същите са сключвани отново без необходимите съгласувателни процедури.

В резултат на това част от закупените респиратори и лекарства, някои като хидроксихлорохин (купен на цена повече от два пъти над пазарната) са останали неизползваеми и може да бъдат бракувани. Закупени са без обществена поръчка ненужно голям брой респиратори на цени, надвишаващи пазарните, част от които са доставени неокомплектовани и без дължимата гаранция за употреба. Материалите от проверката са изпратени на МВР и Прокуратура.

Направен е анализ на състоянието на изпълнението на бюджета на Министерството на здравеопазването и наличните средства за плащане. Установено е, че бюджетът за плащания на лекарите и лечебните заведения във връзка с извънредната епидемична обстановка е бил планиран до средата на месец май от предишното правителство. То отказа да внесе в Народното събрание искане за актуализация на държавния бюджет. Парите са изплащани до този момент без пряка връзка с количеството и качеството на свършената работа по диагностика и лечение на болни с COVID-19, като има сигнали за получаване на средства от лица, несвързани с лечението.

Министърът на здравеопазването постигна съгласие с ръководствата на НЗОК и БЛС за започване на преговори за изменение на НРД, в които приоритетно да се разгледат въпросите с лимитите на лечебните заведения, промяна в цените на клиничните пътеки, увеличаването на финансирането и отговорностите на лечебните заведения за извънболнична медицинска помощ и други.

Предприети са действия за осигуряване на допълнителни служители в подкрепа на здравния контрол на граничните контролно-пропускателни пунктове, както и оборудването им с необходимите устройства – четци за зелени сертификати, за да се посрещне очакваното нарастване на потока от преминаващи граждани през летния туристически сезон.

Министерството на здравеопазването взе решение за предоставяне на сграда и средства за ремонт за нуждите на областният център за психично здраве в София, което да позволи до началото на зимата болните с психични разстройства, настанени сега в бараки, да бъдат преместени в реновираната сграда.

През миналата година МЗ е провело обществена поръчка за изграждане на нова детска болница в София, спечелена от ДДЗД „Детско здраве“. Впоследствие, МЗ се оттеглило като възложител и прехвърлило правата си на нарочно създадено дружество със записан капитал от 95 милиона лева. Авансово за изплатени 9 милиона и 213 хиляди лева. Отчетени са разходи за възнаграждения и осигуровки от 160 хиляди лева, външни услуги за 17 хиляди лева и 20 хиляди лева за банкови такси и комисионни. Не е издавано разрешение за строеж, не е изготвен инвестиционен проект, не е одобряван комплексен проект.

В Министерството на здравеопазването бяха проведени срещи с всички заинтересовани страни, организации и ведомства, ангажирани със строежа на национална детска болница. Извършен е анализ на дейността на дружеството през последната година. Констатира се, че за една година не е направено нищо за изграждането ѝ. След получен отказ от МРРБ да разреши изменение на ПУП и издаване на виза за проектиране се взе решение за прекратяване на договора, поради липса на предмет на същия.

Създаване на условия за разкриване на COVID зони за лечение на пациенти. Прегледите на пациентите ще бъдат поети от НЗОК. Дейността на COVID зоните ще бъде подпомогната от МЗ чрез допълнителна субсидия от 30 000 лв. А лекарствата за пациентите ще се покриват от НЗОК. МЗ ще подпомогне новоразкритите зони и с диагностична апаратура за 50 000 лв. за всяка зона. Направихме промени в нормативните актове, изменихме ПЛС, инициирахме анекс към НРД, пише още в отчета на Кацаров.

В няколко точки, той изброява и предприетите изменения в редица нормативни актове.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xa